Origami
|
Origami to sztuka składania papieru znana od najdawniejszych czasów w Japonii, a mająca swoje „korzenie” w starożytnych Chinach. Sztuka ta kojarzy się przede wszystkim i polega na składaniu figurek zwierząt, innych postaci czy przedmiotów z kwadratowej kartki papieru, bez użycia kleju i nożyczek. Fantastyczne kształty powstają przy pomocy zręcznych zgięć papieru, fantazji i znajomości reguł składania.
Origami to świat czarów i głębokiej mądrości filozoficznej, świat przekazywany przez pokolenia pokoleniom. Origami swą terapeutyczną funkcję spełnia pobudzając układ nerwowy, integrując w czasie składania pracę obu półkul mózgowych. Dziecko odbiera wrażenia za pomocą kilku zmysłów (dotyk, wzrok, słuch) równocześnie. Składanie papieru sprzyja współpracy między zmysłami, kształtuje koordynację wzrokowo – ruchową. Stosując w pracy z dziećmi technikę origami, możemy rozwijać całą sferę sprawności manualnej (usprawnianie dłoni, motoryki małej). Do składania papieru nie potrzebujemy specjalnych narzędzi, wystarczą tylko ręce, które z czasem stają się coraz bardziej wrażliwe i sprawne. Dzieci uczą się podzielności uwagi, kiedy praktycznie manipulują papierową składanką, przekładają papier, obracają figurę, modelują, jednocześnie bacznie obserwują nauczyciela, który również składa, wyjaśnia, komentuje, zadaje pytania Dziecko również porównuje, wybiera różne sposoby zgięć, a także rozmawia, dokonuje wyboru i analizy. W trakcie składania dziecko podejmuje niezwykły wysiłek, charakteryzujący się dużą koncentracją. Koncentracja jest procesem psychicznym, który odgrywa bardzo ważną rolę w uczeniu się. Koncentracja umożliwia prawidłowy przebieg wielu procesów poznawczych takich jak zapamiętywanie, czy spostrzeganie.
Origami określa się również jako metodę na sukces ucznia i nauczyciela, ponieważ etapowość w składaniu papieru, sama w sobie tworzy wiele progów do osiągnięcia całej gamy mniejszych lub większych sukcesów.
Zajęcia odbywają się w piątki od godz. 12.50 – 13.35
Cele zajęć:
- Ćwiczenia w opanowaniu dokładności w składaniu poszczególnych figur origami;
- Rozpoznawanie i nazywanie kierunków na płaszczyźnie papieru;
- Uczenie dokładności w składaniu papieru;
- Ćwiczenie koncentracji;
- Ćwiczenie wytrwałości, ciekawości, pokonywanie własnych słabości, rozwijanie zdolności plastycznych;
- Podnoszenie własnej samooceny;
- Poprawa kontaktów na stopie koleżeńskiej;
- Uczenie współpracy, wzajemnej pomocy.
Na zajęciach uczniowie będą pracowali głównie z papierem, dokonując jego składania według
określonych schematów.
Na każdych zajęciach dokonywane będą powtórki składania niektórych figur, utrwalanie,
doskonalenie techniki. Oprócz wykonywania figur origami, dzieci będą przygotowywały oprawę plastyczną tych prac.
Dla dzieci bardziej wprawionych w sztuce składania papieru - wyższy poziom składania:
„Origami modułowe” – składanie z kilku lub kilkunastu elementów końcowej figury.
Prowadząca zajęcia: Tatiana Bratkowska